Prachtig boek! Heel meeslepend geschreven en bovendien zet het je aan tot nadenken over de waarachtigheid van gevoelens en of we mensen, hoe dicht ze ook bij ons staan, ooit helemaal kunnen kennen.
4 reacties:leesbeest op 23 juli 2006:Door de lovende kritieken over dit boek heb ik me laten verleiden tot het lezen ervan. Oost-Europese schrijvers liggen me toch al niet en dat is na dit boek niet veranderd. Marài zeurt maar door en door en door. De diepgang van emoties en alles wat bij een relatie komt kijken kan echt wel op een andere manier aan de lezer worden doorgegeven. Getuige hiervan een hele rits Zuid-Amerikaanse schrijvers.
Een pluspunt is wel dat de schrijver bewijst een goed observator te zijn van mensen en situaties, hij kiest soms ook wel prachtige woorden maar naar mijn gevoel laat hij zijn personages doordrammen tot je er als lezer op afhaakt.
Zoals de vorige lezer opmerkt is het voor de liefhebber misschien een pareltje maar voor mij is het dat niet.
André De Nys op 19 januari 2006:Kentering van een huwelijk is een waardevolle getuigenis van de teloorgang van de bourgeoisie-wereld, tegen de achtergrond van de chaos in Boedapest tijdens WO2. Het is een roman waarin een oude gelouterde schrijver, filosofische bespiegelingen uitstrooit , over een simpel liefdesverhaal.
De zijsprongetjes en uitwijdingen zullen vele lezers tot de conclusie brengen dat het een langdradig boek is. De hedendaagse lezer wil immers over ’t algemeen een helder en spannend verhaal met onverwachte plotwendingen, die op een duizelingwekkende snelheid over de bladspiegel rollen. Die lezers zullen weinig leesplezier in dit boek vinden. Voor die lezers die kunnen genieten van de schoonheid van een woord of van een gedachte, is dit toch weer een pareltje op de boekenplank.
Veerle Bonte op 6 december 2005:
Aangetrokken door het onderwerp mensen en relaties, maar juist door deze gedoodverfde thematiek ook een beetje wantrouwig, begon ik aan dit boek met verhoogde nieuwsgierigheid. Al na de eerste bladzijde had ik door dat dit niet zomaar een romannetje is. Márai gaat echt heel diep spitten in de harten en hoofden van zijn drie hoofdpersonages en de misverstanden en verschillen zijn opvallend groot. Ilonka kan niet verdragen dat haar man kantjes heeft die hij voor haar verborgen houdt, maar haar besluit zijn hart te heroveren dreigt hen nog verder uiteen te drijven. Peter vindt zijn waardigheid en dat van de bourgeoisie belangrijker dan sentimentaliteit, maar is hierdoor gedoemd tot eenzaamheid. Judit, van armoedige komaf, heeft andere zaken aan haar hoofd: in de eerste plaats een eerbiedwaardiger plaats bereiken in de maatschappij. Zij is misschien de enige die zichzelf kan relativeren en dankzij haar relaas krijgen we tevens zicht op de kentering van een cultuur. Prachtige stijl!
Veerle Bonte op 6 december 2005:
Aangetrokken door het onderwerp mensen en relaties, maar juist door deze gedoodverfde thematiek ook een beetje wantrouwig, begon ik aan dit boek met verhoogde nieuwsgierigheid.
Al na de eerste bladzijde had ik door dat dit niet zomaar een romannetje is. Márai gaat echt heel diep spitten in de harten en hoofden van zijn drie hoofdpersonages en de misverstanden en verschillen zijn opvallend groot. Ilonka kan niet verdragen dat haar man kantjes heeft die hij voor haar verborgen houdt, maar haar besluit zijn hart te heroveren dreigt hen nog verder uiteen te drijven. Peter vindt zijn waardigheid en dat van de bourgeoisie belangrijker dan sentimentaliteit, maar is hierdoor gedoemd tot eenzaamheid. Judit, van armoedige komaf, heeft andere zaken aan haar hoofd: in de eerste plaats een eerbiedwaardiger plaats bereiken in de maatschappij. Zij is misschien de enige die zichzelf kan relativeren en dankzij haar relaas krijgen we tevens zicht op de kentering van een cultuur. Prachtige stijl!