Vrouw of vos

Gelezen door: Marita Schaukens (140 boeken)

Citaat: "Voordat ze de rand van het bosje bereikten trok ze haar hand plotseling met fors geweld terug en schreeuwde, waarop hij direct omkeek. Waar een moment eerder zijn vrouw had gestaan stond nu een kleine felrode vos. Het dier keek hem smekend aan, zette een stap of twee in zijn richting en hij zag direct dat het zijn vrouw was die hem door de ogen van het dier aankeek."

Ongelooflijk? Wonderbaarlijk? Ongetwijfeld, maar tegelijk zo diepzinnig en innemend. Richard Tebrick is pasgetrouwd met de mooie Silvia Fox, wat letterlijk 'Bosvos' betekent. Ze wonen afgelegen en zijn erg gelukkig. En op een dag, tijdens de wandeling, gebeurt plots de gedaanteverandering van de vrouw. Richard wil niet dat iemand van de buren of het personeel de vos ziet. Hij verstopt haar thuis en beschermt haar in de tuin tegen honden en jagers. Hij verhuist zelfs voor haar veiligheid. En toch moet hij toestaan dat ze geleidelijk meer en meer 'vos' wordt, met een andere vos paart, welpjes krijgt, in een burcht woont. En toch blijft hij haar trouw en blijft zij hem liefdevol benaderen. Richard gaat door alle diepmenselijke gevoelens van aanvaarding, onvoorwaardelijke liefde, jaloezie, twijfel, eenzaamheid, berusting, opperste geluk, pure vriendschap tot het absurde waanzinnige toe. Deze fabel zet de lezer traditioneel aan het denken. Alleen al de titel, de Engelse en de Nederlandstalige, levert daarvoor grondstof op. Is 'Vrouw of vos' hetzelfde als 'Lady into Fox'? Hoever kun je als geliefde gaan in je liefde? Hoever kun je als geliefde gedwongen worden in die liefde? Kunnen twee geliefden samen echt gelukkig zijn? Is het niet beter elk apart het oorspronkelijke, échte - van voor de ontmoeting - leven te leiden en niks van zijn eigenheid te moeten opgeven? Kunnen geliefden nog vrij zijn, samen? Het debuut van Garnett in 1922! moet opgevallen zijn. Het past in de tijdsgeest van na WOI en de strijd voor vrouwenrechten (suffragettes), want Garnett toont hier een man die aan het eind van de 19de eeuw zijn vrouw vrij laat, terwijl hij haar toch ook tracht te beschermen. Hij zet ook het belang van het "normale" op losse schroeven: deze man kan gelukkig zijn met een dier, het uiterlijk, de vossenstreken veranderen daar niets aan. Richard moet daarvoor ook een misantroop worden en de vossenjacht, zo populair in Groot-Brittannië, verloochenen. Daarnaast krijgt de maatschappij ook een flinke knauw wanneer ze 'wezens' die enigszins anders zijn, wegzet, verbergt, alsof alleen het door haar bepaalde normale reden van bestaan heeft en zichtbaarheid verdient. Vooral die laatste bedenking vind ik een fabelachtige les voor de hedendaagse samenleving. Fabels zijn immers al eeuwenlang universeel en bevatten niet kapot te krijgen waarheden.

 | Reacties (0)Delen |
0 reacties:

Gelezen door: Peter Geiregat (479 boeken)

Ik was verrast dat dit een boek uit 1922 was. Als richard en Sylvia aan het wandelen zijn verandert zij plotseling in een vos. Richard tracht in het dier zoveel mogelijk van zijn vrouw te herkennen. Dit valt zwaar want Sylvia krijgt steeds meer dierlijke trekken. Op een dag vlucht ze weg. Richard blijft radeloos achter: bang dat de jachthonden haar te pakken zullen krijgen.

 | Reacties (0)Delen |
0 reacties: